pro děti

Pravidla dětského stravování: Připravte školákům zdravou svačinu

Zdravou svačinu nenahradíte penězi
Podle lékařky Jany Babjakové, která se věnuje tématu výživy a jejího vlivu na zdraví a vyučuje mediky v oblasti primární prevence, na Slovensku není přístup rodičů ke stravování dětí ideální.

Přípravu zdravé školní svačiny v mnoha případech zanedbávají. „Určitě stojí za to si ráno přivstat as láskou nachystat dítěti kvalitní snídani a do školy čerstvou svačinku, jak mu dát do ruky peníze, aby si něco koupilo v bufetu.

Ve školních bufetech bývá výběr obvykle mimořádně omezený. Ve většině takových zařízení se výběr zaměřuje na zdraví nepříliš prospěšné potraviny obsahující nedostatek protektivních živin.

Čtěte také:

Jak připravit imunitu dětí na kolektiv

Avšak stále mnoho rodičů z časových důvodů upřednostní nejnevhodnější alternativu a dá dítěti peníze, aby si něco koupilo samé,“ říká odbornice.

Nejoblíbenější jsou sladkosti
Necháte-li výběr a koupi svačiny na dítě, volba většinou padne na nezdravý typ stravy. I dospělí rádi přepadávají rychlé svačiny či svačinu, která obsahuje zejména jednoduché cukry či nevhodné formy tuků.

Stejně je tomu iv případě dítěte, které si neuvědomuje následky svých nezdravých návyků.

Ty mohou mít negativní vliv na jeho zdraví a zakoření se v jeho hlavě, což se odrazí na kondici a zdravotním stavu v dětství i dospělosti.

„Pokud by si děti měly možnost zvolit dle vlastního výběru, většina by upřednostnila sladkosti. Těm by se však měly naopak spíše vyhýbat. Ale k tomu jsou rodiče a vychovatelé, aby je vhodně usměrnili, zejména vhodným příkladem.“

Pokud jste rodič, snažte se vyhradit si ráno čas na to, abyste dětem připravili kvalitní svačinu, dejte si však pozor na to, aby nebyla nadměrná a dítě bylo schopno zvládnout oběd.

„Svačina by neměla suplovat snídani. Ty by měly tvořit 20% celodenního příjmu živin. Energeticky nadměrná svačinka, nevhodně nutričně sestavená či nevyvážená může příliš zasytit dítě, které pak pochopitelně nedokáže zkonzumovat oběd, zejména nemá-li dostatečnou fyzickou aktivitu v průběhu vyučování,“ vysvětluje pedagogička a odbornice na výživu.

Každé dítě potřebuje něco jiného
Každé dítě je specifické, univerzálně platné doporučení proto nenajdeme. I podle Jany Babjakové neexistuje přesný návod či doporučení, jaká by měla svačina školáka být a co všechno by přesně měla obsahovat.

„Závisí to na mnoha faktorech – množství a složení zkonzumované snídaně, ale i na věku a pohlaví dítěte.

Jiný objem a skladbu stravy potřebuje šestiletá útla prvňáčka a jiný dvoufázově trénující intenzivně rostoucí teenager.

Je třeba přihlížet také k chuťovým preferencím, celkovému zdravotnímu stavu či ročnímu období as tím souvisejícímu aktivnímu pohybu na čerstvém vzduchu.

Pokud mají děti možnost vyběhat si a hrají o velké přestávce na školním dvoře například fotbal, určitě se raději zakousnou do chutné svačiny.

Mezi dětmi existují velké interindividuální rozdíly a u každého dítěte se vyskytují dny, kdy sní více nebo méně než obvykle nebo má chuť na něco úplně jiného a to by měli rodiče respektovat a do jisté míry se přizpůsobit.

Samozřejmě roli hrají i socioekonomické faktory, zejména finanční situace v rodině,“ popisuje Jana Babjaková.

Správné složení stravy během dne
Podle všeobecných doporučení by svačina měla pokrýt přibližně 10% denní potřeby energie. Platí jen základní pravidlo – vyhnout se stereotypu a v rámci pestré vyvážené stravy jednotlivé zdroje živin obměňovat a umožnit dítěti poznávat různé chutě, aby se dítě každý den mohlo těšit na něco jiného.

Dominantně zastoupené by měly být plnohodnotné bílkoviny, komplexní sacharidy, správně vyvážený poměr tuků, dostatek vitamínů a minerálních látek.

Děti intenzivně rostou a vyvíjejí se, jsou v různé míře fyzicky aktivní, mají vysokou potřebu energie (dle doporučených výživových dávek pro školáky nad 9000 kJ/d) a potřebují dostatek makronutrientů (ve správném poměru zastoupené cukry, tuky, bílkoviny) i mikronutrientů (vitamíny , minerální látky).

Strava dětí by proto měla být pestrá, vyvážená a střídmá, tak jako celá naše racionální životospráva.

Nejnovější články

Reklama

pr článek

Další články autora

Reklama

pr článek